Wyrys z mapy ewidencyjnej i wypis z rejestru gruntów to podstawowe dokumenty służące do oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej. Zgodnie z Ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne wyrys z mapy ewidencyjnej i wypis z rejestru gruntów zawierają wszelkie dane identyfikujące nieruchomość oraz jej właściciela.
Kiedy potrzebny jest wyrys z mapy ewidencyjnej i wypis z rejestru gruntów
Dokumenty są niezbędne przy zakładaniu księgi wieczystej. Zgodnie z art. 26.1. Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece, którego treść brzmi: „Podstawą oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej są dane katastru nieruchomości”.
Należy pamiętać, że zgodnie z art. 25 Ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o przenoszeniu treści księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym, do czasu przekształcenia ewidencji gruntów i budynków w kataster nieruchomości przez pojęcie „kataster nieruchomości” należy rozumieć ewidencję gruntów.
Z potrzebą pozyskania wyrysu z mapy ewidencyjnej nieruchomości i wypisu z rejestru gruntów i budynków spotkamy się w przypadku konieczności podziału, zamiany scalenia lub zbycia (sprzedaży) nieruchomości.
Kto wydaje wyrys z mapy ewidencyjnej i wypis z rejestru gruntów
Wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej są danymi ewidencyjnymi, generowanymi z systemu teleinformatycznego bazy danych obejmujących m.in. ewidencję gruntów i budynków (kataster nieruchomości).
Zgodnie z Ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne dokumenty: wyrys z mapy ewidencyjnej oraz wypis z rejestru gruntów są udostępniane na wniosek, przez starostę powiatu, w obszarze którego położona jest nieruchomość, której dotyczy wniosek (art. 24). Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków należy zatem do obowiązku starosty powiatowego.
Starosta ma obowiązek utrzymania ewidencji gruntów i budynków:
a także ochronę danych ewidencyjnych przed ich:
Kto może się ubiegać o wydanie wypisu z rejestru gruntów i wyrysu z mapy ewidencyjnej
W przypadku ubiegania się o wydanie wyrysu z mapy ewidencyjnej i wypisu z rejestru gruntów innych podmiotów niż wyżej wymienione, wskazane jest, aby podmioty te wykazały interes prawny w tym zakresie.
Gdzie i jak należy złożyć wniosek o wydanie wyrysu z mapy ewidencyjnej i wypisu z rejestru gruntów
Wniosek o wydanie należy złożyć w Starostwie Powiatowym, właściwym dla miejsca położenia nieruchomości, a w przypadku dużych miast urzędujących na prawach powiatu w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej bądź w wydziałach Geodezji i Katastru Nieruchomościami.
Wniosek o udostępnienie dokumentów można złożyć na stosownym formularzu, dostępnym na stronie internetowej Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej bądź w urzędzie.
Koszty związane z pozyskaniem dokumentów
Koszty wypisu i wyrysu z operatu ewidencyjnego zostały ujęte w Załączniku do Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne w Tabeli nr 11, i przedstawiają się następująco:
Jaki jest czas oczekiwania na wydanie dokumentu
Czas oczekiwania na otrzymanie dokumentów wynosi od 2 do 7 dni.
Pytania w sprawie kredytów i ubezpieczeń kieruj do naszych ekspertów:
GENTLEMAN'S FINANCE
os. Bolesława Śmiałego 11 - Poznań
tel. 532 359 270
Obserwuj nas na Facebooku - GENTLEMAN'S FINANCE
GENTLEMAN'S FINANCE
os. Bolesława Śmiałego 11
60 - 682 Poznań
tel. 532 359 270
e-mail: gentlemans.finance@gmail.com
Godziny otwarcia: pon. pt. 10.00 - 16.00 / wt. śr. czw. 10.00 - 17.00